دیلایت چیست؟

دیلایت یا چراغ روشنایی در روز، مجموعه چراغی است که به محض روش شدن خودرو فعال می شود. این چراغ ها می تواند با روشن شدن چراغ های اصلی خودرو، خاموش یا کم نور شوند. ولی معمولا به خاطر شکل و زیبایی که دارند، طراحان خودرو از آن به عنوان یک هویت استفاده می کنند و از خاموش کردن کلی آنها خودداری می کنند. در بسیاری از مواقع می توان از روی شکل دیلایت، نوع خودرو را نیز تشخیص داد. بعضی طرح ها در این میان شاخص تر هستند


سابقه دیلایت
چراغ روشنایی در روز اولین بار در کشورهای اسکاندیناوی اجباری شد. جایی که در فصل زمستان حتی در روز نیز روشنایی کافی برای دید وجود ندارد. در سال 1977 ابتدا در کشور سوئد استفاد از آن الزامی شد. در آن زمان اجبار شد که خودروها باید دارای چراغهایی در دو سمت با توان 21 وات (مشابه چراغ ترمز خودروهای امروزی) باشند که دارای نور زرد یا سفید باشد و روشنایی 400 تا 600 کندل را تامین نماید. برای اینکه دست خودروسازان باز باشد، به آنها اجازه داده شد که بتوانند از چراغ نور پایین به عنوان چراغ روشنایی در روز استفاده نمایند و چراغ اضافه ای برای این منظور اضافه نگردد. سپس کشور انگلستان خودروهای تولید شده پس از سال 1987 را اجبار کرد تا از سیستمی به نام “چراغ کم نور” استفاده نمایند. این سیستم همان چراغ های نور پایین خودرو را به میزان 10 تا 20 درصد نور اصلی روشن می کرد. البته اتحادیه اروپا با شکایت از کشور انگلستان به خاطر ایجاد تناقض با استانداردهای موجود اتحادیه، باعث لغو آن گردید.
کشور کانادا نیز تحت استاندارد ایمنی وسایل موتور خود، الزام کرد که تمام خودروهای تولیدی یا وارد شده پس از سال 1990 باید دارای چراغ روشنایی در روز باشند. البته در آن زمان خودروسازان به این تصمیم اعتراض کردند و مدعی شدند تعبیه یک چراغ جدید و اختصاصی باعث افزایش شدید هزینه تولید و نگهداری خودرو می گردد. بعد از یک چالش حقوقی، نهایتا استاندارد بازنویسی شد و استفاده از نوربالای تعدیل شده (با حد اکثر 7000 کندل) با هر رنگی بین سفید و نارنجی مجاز تلقی شد. در این حالت خودروسازان به سری کردن لامپ های نوربالا یا دائم روشن نگه داشتن لامپ های راهنمای خودرو، اقدام کردند.
شرکت جنرال موتورز که علاقه مند به کاهش تنوع در طراحی خودروهای خود در کانادا و آمریکاه بود، از دولت درخواست نمود که استفاده از دیلایت با همان کیفیتی که در کانادا رایج است در آمریکا نیز مجاز (نه اجباری) باشد. در سال 1991 این امر مورد پذیرش قرار گرفت و به تدریج تمام محصولات آن تا سال 1995 به این چراغ مجهز شدند. البته به مرور، مردم به ایجاد خیرگی و آزار چشم پیاده ها از شدن این نور معترض شدند. کاری که سر انجام منجر به الزامی شدن شدن 1200 کندل برای خودروها در سراسر دنیا و طبق استاندارد اروپا در سال 2011 شد. مشخصات یک دیلایت درست و استاندارد تحت عنوان الزامات قانون E/ECE/TRANS/505 و ذیل بند 87 بیان شده که برای عموم قابل مشاهده می باشد.
